Diberdayakan oleh Blogger.

HMJ Biologi

thank's ya dach ngnjungin blog q yg sederhana ini
læn kali berkunjung lgi ya plend..hehe

Assalamu'alaikum Wr.Wb

About This Blog

blog ini q buat smata-mata hnya untuk membrikan informasi-informasi yg q anggap penting bagi kta semua, khusus'y bgi yg beragama Islam.

kalau ad salah-salah kata n slah apa pun mhon dma'afin ya plend.

Terimakasih q selama ini

Pertama q sangat berterimakasih kepada Allah swt,krna q msih dberi kesehatan untuk menjalani kehidupan yg fana ini dan q jg dberikan kedua org tua yg sngat menyayangi n mengsihi q dri kecil smpæ skarang ,selain org tua q jg brsyukur dberi seorang kakak wlopun q tdak dbri seorang ade...

q berjnji kepda diri q sendri n meminta kepada Allah jngan lah Engkau mencabut nyawaku seblum q bsa mmbahagiakn kedua orang tua q, kakak q & semua org yang dekat maupun tdak dekat dgn q.

Lentera Hadits

"semua Bani Adam membuat kesalahan,sedangkan sebaik-baiknya orang bersalah adalah mereka yg bertobat"
( HR.Tarmizi )



"Hendaklah engkau menyembah Allah dgn persa'an seakan meliat-Nya jika engkau tidak melihat-Nya ketahuilah bahwa Dia selalu melihat dan mengawasimu"
( HR.Muslim )



Barang siapa bangun malam membaca sepuluh ayat, maka ia tidak dicatat sebagai golongan al-ghaafiliin (orang-orangyanglalai). Dan barangsiapa bangun malam membaca seratus ayat, maka ia dicatat sebagai golongan al-qaanitiin (orang-orang yang patuh). Dan barangsiapa membaca seribu ayat, maka ia dicatat sebagai golongan al-muqonthiriin (orang-orang berharta banyak).”
(HR Abu Dawud 1/221 dan HR Ibnu Khuzaimah 1/125)

Assalamu'alaikum Wr.Wb
welcome to my blog
met berkunjung az ya plend mga klian smua pda puas ma isi blog q...amiin...hehe

Kata-kata mutiara

Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya, siapa yang banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya, siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak wara', sedang orang yang tidak wara' itu bererti hatinya mati
(Sayidina Ali Karamallahu Wajhah)



Barangsiapa takut kepada Allah SWT niscaya tidak akan dilihat kemarahannya dan barangsiapa takut pada Allah tidak sia-sia yg dia kehendaki
( Sayidina Umar Bin Khattab )



Wahai Tuhan, janganlah Engkau jadikan Kebinasan umat Muhammad SAW ada ditanganku,wahai Tuhanku,umur ku telah lanjut dan kekuatan q telah lemah.Maka genggamkan (matikan) aku untuk-Mu bkan untuk manusia
( Sayidina Umar Bin Khattab )



hendak diterima?Hendaklah kamu lebih memperhatikan tentang bagaiman amalan itu diterima dri pada byak beramal,karena sesungguhnya terlalu sedikit amalan yg dsrtai takwa,bagaimanakah amalan itu hendak diterima ?
(Sayidina Ali Karamallahu Wajhah)



Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya ,orang yang suka menghina orang lain ,dia jg akan dhina,orang yg mencintai akhirat,dunia akn menyertainya Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga
(Sayidina Umar bin Khattab)



Tidak ada kebaikan ibadah yang tidak ada ilmunya dan tidak ada kebaikan ilmu yang tdak dpahami dan tidak ad kebaikan baca'an kalau tdak ad perhatian untuknya
(Sayidina Ali Karamallahu Wajhah)

Cahaya Alqur'an

"Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung."
(QS. Ali Imran: 173)

Copyright © 2009
www.adickx.blogspot.com
all right reserved

buku tamu

ui kawan,gmna nurut kalian blog aq ?

Powered By Blogger

visitor

Locations of visitors to this page

free @ Hijrah

Temukan Di sini

Kamis, 11 Juni 2009

Rahsia Hantu (Edisi Histeria)

Anda pernah jumpa hantu ?

Anda takut hantu ?

Dalam Islam, kalau ditanyai masalah makhluk ghaib, maka orang yang beriman dan bertaqwa akan menggambarkan tentang jin, syaitan, iblis (sambil memohon perlindungan dengan Allah dari bencana dan godaan mereka) dan malaikat (sambil berdoa kepada Allah agar diberi izin agar berdampingan dengan makhluk yang kerjanya HANYA beribadah kepada Allah)

TETAPI ...

Di masyarakat, bila ditanyai tentang makhluk ghaib, yang terlintas adalah hantu, jelangkung, tuyul, pocong, dan lain-lain.



Begitulah mentali masyarak yang belum dimuliakan dengan iman dan Islam, berpegang kepada agama yang memuja patung, batu dan lain-lain lagi.

Kedatangan Islam telah merobah MAJORITY cara hidup masyarak kita, tapi tidak dinafikan masih ada yang menganut agama yg memuja batu demi mendapat kedudukan.

Kadang2 ... kita lihat seorang yang mengaku Islam, tapi dia mmuja batu, dia main judi, dia tdk solat, dia tdk bayar zakat, dia minum arak, dia brzina. .... kita temui dia dan kita ktakan kpda dia ... ENGKAU INI NAMA SJA MUSLIM, TAPI SEBENARNYA KAMU INI KAFIR SEBAB KAMU MEMBUAT AMALAN ORANG KAFIR YANG TDK DI BUAT AMALAN OLEH ORANG ISLAM ..... aku jamin, dia pasti marah.... WALAU ... dia memang berjudi, berzina, tak solat, dan sebagainya.

Waktu aku di zaman anak-anak, aku pernah bertanya arwah kakek aku, .... "HANTU GENTAYANGAN ITU ADA KE?" ... Kakek aku senyum ... kemudian dia berkata ... "ADA YANG LEBIH BAHAYA DARI HANTU, YAITU ORANG YANG MELAKUKAN DOSA2 BESAR" ....aku termenung lama dengan jawaban kakek aku.

Tapi bila aku fikir-fikir ulang..... memang betul kata kakek aku.

Dulu di kampung ku, ada seorang ibu yang anak lelakinya meninggal. Kemudian selepas dikebumikan si ibu mendengar suara anaknya menjerit2 minta tolong. Kemudian si ibu bercerita kepada kakek aku, yang "arwah anak"nya setiap malam mengetuk pintu rumahnya sambil menangis dan meminta tolong. Lepas dri "soal siasat" ibu tersebut, rupa-rupanya anak dia tu RAJA segala maksiat. Tdk solat, main judi, minum arak, zina, derhaka kat dgn ayah dia dan lain-lain lagi.

Selain dr itu aku fikir-fikir ulang.... orang lain mati, apkah tdk jadi hantu seperti anak ibu tua tadi ?


Kemudian aku bertemu satu hadis (maaf aku tak ingat hadis tu bunyi camana) yang maksudnya lebih kurang .... ORANG YANG MELAKUKAN DOSA BESAR, BUMI TAK TERIMA JASAD DIA. ...Sebab dia kena belasah dan balun dengan malaikat waktu di alam kubur tu,

Jadi aku membuat kesimpulan, bila orang yang berbuat dosa besar ni mati, bila masuk kedalam kubur dia akan terus disiksa. Bumi akan menghimpit jasad dia sampai jasad dia hancur. Kemudian bumi tdk mau terima jasad orang yang berbuat dosa2 besar itu, maka tu agaknya "jasad" dia yang sdah berubah rupa fisik meraung2 waktu malam jadi hantu.
Aku mau membritaukn dosa2 besar yang tertulis dalam kitab seperti yang disebutkan oleh seorang ulama ahlul bait iaitu Imam Jaafar as Sadiq antaranya :

1. Syirik
2. Berputus asa dari rahmat Allah
3. Merasa aman dari ancaman siksaan Allah
4. Derhaka kepada ibu bapa.
5. Membunuh
6. Menuduh wanita yang beriman berzina
7. Makan riba
8. Lari dari medan perang
9. Makan harta anak yatim
10. Berzina
11. Menymebunyikan persaksian
12. Bersumpah dengan sumpah palsu.
13. Khianat
14. Minum arak
15. Tak solat
16. Melanggar janji dan memutuskan silaturrahim.

Kemudian dalam satu kitab lagi menyusun dosa-dosa besar ni seperti berikut :

1. Syirik
2. Meninggalkan solat
3. Berzina
4. Minum arak
5. Berjudi
6. Derhaka kepada ibu bapa
7. Derhaka kepada suami


HAH ... Brang siapa yang ada berbuat dosa besar yang aku beritaukn tdi, cepat2 TAUBAT. Kalau tdk bila kamu mati, kamu akan kena belasan dalam kubur, setelah itu bumi tdk terima jasad kamu, dan jasad kamu akan meraung jadi hantu. hehehehe

Tdk lama dhulu kabar di kampung Labu, ada pasangan kembar perempuan. Salah seorangnya kawin, tetapi bila suami dia tdk ada di rumah, dia berzina dengan lelaki lain. Akhirnya dia membuntingkan anak zina. Suaminya tahu lalu membunuh isterinya yang curang. Suami tu kena tangkap. Kemudian kabrnya d kampung Labu, perempuan yang dibunuh tu jadi hantu gentayangan. Waktu aku & kawan ku, berhenti makan kat sebuah warung makan dkt Labu, orang bercerita tentang hantu gentayangan itu. Wajah yg bercerita rada rada takut. Yang mendengar pun aku lihat, berdiri bulu roma. Aku merasa bulu ketiak dia pun berdiri jg kali.
hehe

setelah dia cerita aku berfikir ...." Tdk lah q kan takut dengan "hantu" itu. Memang muka dia hodoh, gigi bertaring, lidah terjelir sebab dalam kubur tak ada Revlon, kemudian dia dah kena belasah oleh bumi. Memang rambut dia mengerbang, sebab dalam kubur tak ada sikat. .....

kemudian orang tu marah dgn aku .. "Kamu jangan bicara begitu. kamu mau bertemu dia"....

Aku jawab "Bukan bicara besar. Kalau bertemu hantu, JANGAN lari. Sebaliknya marah hantu itu balik.... "PADANG MUKA. DAH ADA LAKI MASIH CARI JANTAN LAIN. DAH ADA CARA HALAL, PERGI BUAT BENDA HARAM, BERZINA" ....... Perempuan lain ada gak mati kena bunuh, jadi hantu gentayangan ..... hehehehe

Kamu tau tidak, bila kita lahir ke dunia ni, kita dilahirkan bersama-sama jin pendamping ?

Hah ???? Tak tau ????

OK masalah jin pendamping ni aku akan cerita lain kali hehehe

Dari Kitab Permata Pemberian Yang Indah kali ini aku mau ceritakan tentang hantu/setan.

Aku awali dengan memperkenalkan BAPAK KEPADA SEGALA SETAN, iaitu IBLIS.

AZAZIL adalah salah satu dari malaikat ciptaan Allah. Azazil dijadikan dari api sedangkan malaikat dari cahaya. Azazil yang dijadikan dari api yang akhirnya memancarkan cahaya, maka Azazil telah dilantik menjadi penghulu kepada segala malaikat. Azazil juga adalah Tuan Guru kepada segala malaikat. Azazil mengajar segala malaikat dalam waktu 40 ribu tahun. Azazil-lah yang mengajar malaikat setelah ALLAH menciptakan malaikat dari cahaya. Sejak diciptakan, Azazil telah beribadah kepada Allah selama 80 ribu tahun. Tidak ada tempat di bumi ini yang tidak menjadi tempat sujud Azazil kepada Allah.

Suatu hari malaikat Israfil telah terbaca suratan di Loh Mahfuz, "Ada satu hamba yang beribadah selama 80 ribu tahun, tetapi disebabkan dia ingkar kepada SATU suruhan Allah, maka Allah menolak segala ibadahnya dan Allah melaknatkan dia" Maka menangislah Israfil kerana takut "hamba" yang dimaksudkan adalah dirinya.

Para malaikat yang lain keheranan bila melihat Israfil menangis. Bila ditanya, Israfil menceritakan pengalamannya melihat suratan di Loh Mahfuz, maka menangislah sekalian malaikat kerana takut merekalah yang menjadi "hamba yang derhaka" tersebut. Berkatalah malaikat, " Marilah kita bertemu Tuan Guru Azazil karena doanya mustajab. Kita minta dia mendoakan keselamatan kita". Seluruh malaikat pergi bertemu Azazil. Mereka menceritakan pengalaman Israfil di Loh Mahfuz, dan meminta Azazil mendoakan keselamatan mereka. Lalu Azazil pun mendoakan keseluruhan malaikat :

YA ALAH , JANGANLAH ENGKAU MURKA TERHADAP MEREKA

Malangnya Azazil lupa untuk mendoakan dirinya. Sejurus selepas dia mendoakan keseluruhan malaikat, Azazil telah pergi menemui Allah dan berkata :

"Ya Rabbi !! Izinkan oleh mu untuk aku melaknat akan hamba mu yang derhaka itu"

Maka Azazil pun melaknat hamba tersebut tanpa disadari bahawa hamba itu adalah dirinya.

Ketika Allah memerintahkan segala makhluk untuk tunduk hormat kepada Nabi Adam AS, seluruh makhluk tunduk hormat KECUALI Azazil.

Azazil merasakan dirinya lebih mulia kerana diciptakan dari api, sedangkan Nabi Adam AS dicipta dari tanah yang kotor. Maka Allah melaknat Azazil dan mengubah nama Azazil kepada Iblis dan tertolak Iblis dari segala pintu rahmat Allah selama2nya.

Namun Iblis bersumpah untuk menyesatkan anak Adam AS sehingga hari kiamat.

Dan itulah yang terjadi sejak Nabi Adam AS di syurga, kemudian dikeluarkan dari syurga turun ke bumi, kemudian singgahlah dizaman kita ini. Iblis dan kuncu-kuncunya tidak habis2 berusaha untuk menyesatkan anak2 Adam AS.

Iblis yang dibuat dari api, kemudian mencari jalan untuk melahirkan zuriat iblisnya agar senang menyesatkan umat manusia. Iblis mencari jin kafir betina yang juga dibuat dari api. Disetubuhinya, lalu melahirkan jin/setan. Maka jin/setan inilah yang menjadi musuh kepada umat Islam yang beriman.

Dalam kitab Permata pemberian Yang Indah ada disebutkan nama setan-setan yang dilahirkan dari keturunan Iblis serta tugasnya. Kitab tersebut memetik kata-kata Saidina Omar Al Khattab. Rasulullah SAW pernah bersabda, bahawa Omar Al Khattab adalah orang yang amat ditakuti oleh setan. Jalan yang dilalui oleh Saidina Omar Al Khattab, tidak akan dilalui oleh setan.

Antara setan2 yang tertulis dalam kitab tersebut serta yang disebut oleh Saidina Omar Al Khattab ialah :

1. Tsabar : kerjanya mendekati orang yang ditimpa musibah, kemudian menghasud orang tersebut untuk menyalahkan ketentuan (takdir) Allah. Orang yang menerima bisikan dan godaan Tsabar, akan melakukan maksiat dan dosa atas alasan "NAK RELEASE TENSION" apabila ditimpa musibah.Sebab itu kadang2 kita lihat, pasangan suami isteri atau pasangan kekasih. Apabila ditimpa musibah, suami atau isteri atau pasangan kekasih tersebut berlaku CURANG pada pasangannya. Banyak kita lihat. Aku sendiri pernah terbabit dalam berita khalwat yang melibatkan isteri VVIP. Bila ditanya mengapa si isteri berlaku curang pada suaminya ? Isteri menjawab, suaminya terlambat datang menjemputnya shopping, lalu ditelefon "teman lelakinya" lalu berlakulah perzinaan di sebuah hotel terkemuka. Musibahnya HANYA lewat dijemput oleh Tan Sri untuk bershopping. Astaghfirullahalazim.

2. Dasim : tugasnya memporak-perandakan isi rumah. Tak kiralah rumah orang yg sdah kawin atau rumah orang lajang. kalau dia mengacaukn rumah yg orang sdah kawin, rumahtangga yang dibina sampai suami & isteri bercerai-berai. Kalau dia mengacaukn rumah orang lajang, seisi rumah itu akn gaduh dan berselisih faham. Macam-macam yg dibuatnya oleh si Dasim. Tempat dia paling suka tinggal ialah dipintu rumah. Dasim akan menyuburkan rasa cemburu buta, curiga dan perasaan benci dalam hati suami dan isteri. Maka berlakulah krisis rumahtangga yang akhirnya membawa perceraian. Robohlah masjid yang dibina. Maka tertawalah setan dan iblis. Jadi sebelum masuk ke rumah, BERILAH SALAM, walau pun rumah tersebut tak ada orang. Sebab malaikat rahmat dan jin Islam akan menjawab salam kamu.

3. Al A'war : bertanggungjawab menyuburkan perzinaan. Ia menjadikan kemaluan wanita nampak indah lebih2 lagi apabila wanita itu memperlhatkn aurat ATAU wanita yang menutup aurat tetapi tidak pandai menjaga akhlak dan maruah diri. Al Awar mampu memasuki mimpi seseorang untuk merangsang nafsu seseorang agar melakukan perzinaan. Pernah terjadi Al Awar memasuki mimpi seorang wanita dan menyebabkan wanita tersebut bermimpi sedang bersetubuh dengan kekasihnya, kemudian Al Awar memasuki mimpi kekasih wanita tersebut dan menampakkan seluruh tubuh wanita tersebut tanpa sehelai benang agar wanita dan kekasihnya terjebak dalam perzinaan. Al A'war cukup suka berada di dalam rumah yang memiliki bahan2 negatif yang akan menjurus kepada perzinaan.

4. Maswath : Setan ini di train oleh Iblis untuk menggoda orang agar berbuat dusta. Orang yang termakan godaan Maswath akan peka dg berbagai cerita yg tidak benar dan menabur fitnah agar masyarakat rusak dan gaduh. Orang yang menjadikan bisikan Maswath inilah yang menjadi puncak perselisihan dan kegaduhan sesama kawan2. Kawan jadi lawan etc.

5. Masuud : Iblis train setan ni untuk bersosial. Masuud ni akan berada ditepi mulut orang agar orang tu akan selalu membuat fitnah,bergossip. Masuud ni akan membisikkan ke dalam hati orang yang berhubungan dengan masyarakat agar KHIANAT kepada amanah yang masyarakat harapkan dari dirinya. Masuud juga akan membisikkan agar timbul perasaan hasad dengki sesama manusia.
6. Zalituun : Iblis train setan ni untuk membisikkan dihati manusia agar mubazir. Dia selalu berada dipasar/kedai/hypermarket. Kalau dia sdah menggoda manusia, manusia akan berbelanja atas perkara yang TIDAK diperlukan.

7. Wathiin : Tugas dia lebih kurang tugas Tsabar, cuma cara dia menyesatkan orang lagi kaw kaw dari Tsabar. Wathiin akan menghasud orang yang ditimpa musibah agar terus keluar dari jalan iman dan Islam iaitu menjadi kafir. Kalau Tsabar membisikkan orang yang ditimpa musibah agar menyalahkan takdir Allah, lalu mendorong mangsanya melakukan maksiat seperti zina, curang dan sebagainya. Tugasnya disambung pula oleh Wathiin agar mangsanya terus kufur dan murtad baik disedari atau tidak kerana menyalahkan takdir Allah.

8. A'awan : Iblis train dia agar menghasud golongan pemimpin. Tdk terkecuali dngn Manager, atau apa saja. A'awan akan menghasud golongan boss2 agar eksyen tahap gaban dengan orang bawahan. Boss2 akan merasa besar dengan kedudukannya sampai lupa menjaga kebajikan orang bawahan. Lantas boss2 akan berlaku zalim dengan orang bawahan.

9. Haffaf : Inilah member kamceng kaki minum arak dan judi. Orang yang suka minum arak dan berjudi, Haffaf akan bertenggek atas kepala dia dan Haffaf akan membisikkan berbagai alasan di hati orang tu untuk terus minum arak dan berjudi. Minum arak untuk enjoy dan lupakan masalah yang dihadapi. Main judi untuk jadi kaya dan bayar hutang.

10. Murrah : Iblis train setan ini agar menjadikan orang yg ska dengan muzik. Bila ska dgn dengan muzik, itu yang sanggup membuat apa saja untuk dapat kawin dengan artis . Nekat berbuat apa saja agar jadi celebrity atau nekat berbuat apa saja asal dapat berpasangn dengan celebrity. Rasa diri glamour. Kalau mau cari suami, suami harus pandai karaoke, bukannya pandai mengaji Quran. Setelah itu bila sdah kawin dengan celebrity, lalu timbul krisis sebab kawin atas dasar nafsu bukannya atas dasar iman. Lalu bercerai. Ketawalah iblis.

11. Walahaan : kerja dia ialah untuk timbulkan rasa was was khususnya dalam berwudhu dan solat. Kadang-kadang dalam soal urusan hidup dan perhubungan pun Walahaan akan meniupkan rasa was-was. Contohnya, katakanlah kpda 2 orang yg mau bertunanng, tapi Walahaan yang tak mau melihat lahirnya rumahtangga Islam akan menghalang berlakunya pernikahan yang HALAL. Ditiupnya rasa was was dalam hati 2 org itu lalu timbullah rasa curiga, tidak yakin, tak setia kepada pasangannya. Lalu berlakulah kecurangan. 2 org dalam diam mencari orang lain. Kemudian setelah mengetahui dirinya dicurangi, timbul krisis, putuslah perhubungan dan terbengkalai proses pernikahan yang diibaratkan bagai membina masjid.

12. Lakhuus : Iblis ni menjadikan setan ni member kamceng orang Majusi yang menyembah api. Tapi dia juga berperanan untuk menyesatkan orang dengan membisikkan keraguan kepada kekuasaan Allah. Dia bisikkan dalam hati agar menyembah selain Allah. Contohnya, dibisikkan agar orang memuja batu agar dapat kedudukan secara tdk langsung menafikan kekuasaan Allah. Inilah tugas Lakhuus

13. Ummu As Syibyan : Iblis train setan ni untuk mengganggu dan memberi mudarat kepada anak2 khususnya bayi yang baru lahir. Sebab itu kadang2 anak2 atau baby akan meraung sampai maghrib menjelang. Sebab Ummu As Syibyan tengah menyakat dia. Kadang2 sampai jam 3 pagi ibu & ayah tdk dapat bs tidur sebab anak dia menangis meraung. Lebih malang anak/baby nya jadi public toilet Ummu As Syibyan. Ummu As Syibyan kencing, berak dan ludahkan baby dia. Sebab itu dalam Islam, bila menyambut kelahiran bayi, disunatkan untuk azan ke telinga kanan bayi, di qamatkan di telinga kiri bayi, kemudian dibacakan Surah Al Qadr dan Surah Al Ikhlas ke telinga bayi. Ini adalah sebagai pendinding bayi tersebut dari terkena gangguan Ummu As Syibyan.

Kadang2, setan2 ni melakukan kerja secara berjemaah bukan sendirian.

Sebagai contoh.

Dasim tugasnya untuk memporakperandakan isi rumah. Tsabar dan Wathiin lak tugasnya menjadikan orang melakukan maksiat bila ditimpa musibah lalu menjadi kufur kepada Allah. Tsabar, Wathiin dan Dasim beradg disebuah rumah org lajang. Kebetulan ada orang yang mau kawin n sedang bertunangn, maka setan2 ini mencuri dan sembunyikan cincin tunang (inikan sejenis musibah). Kemudian Tsabar dan Wathin akan membisikkan ... "Isshhh aku sdah bertunang, tapi cincin tunang aku hilang. Ini petanda tdk baik" ..... kemudian Dasim akan menjalankan peranannya agar seisi rumah rasa risau, tdk aman lalu berlaku tekanan dan berkrisis.

Begitulah yang aku ingat cerita dari arwah kakek aku berdasarkan kitab Permata Pemberian Yang Indah.

Jadi kalau ad orang brcerita hantu,..... TdK ush merasa takut itu semua sebab semua mainan dan bisikan dari ke-13 setan yang aku sebutkan tadi.

Marilah kita menguatkan iman agar kita tidak menjadi mangsa tipu daya dan godaan ke-13 setan tu.

Kegagalan kita menguatkan iman, menyebabkan kita sentiasa diekori dan tubuh kita ditumpangi oleh setan2 ini. Lalu mereka akan membisikkan perkara-perkara yang menyebabkan kita lupa akan keagungan ALLAH dan tanggungjawab kita untuk menjadi hamba ALLAH.

Sama2 fikirkan

Comments :

0 komentar to “Rahsia Hantu (Edisi Histeria)”

backlink